
Élménybeszámoló
HATÁRTALANUL! PÁLYÁZAT
Erdély
„Székelyföld kincsei – Sóvidék csodái”
HAT-KP-1-2024/1-001701-VAL-ELS/001
HAT-KP-1-2024/1-001724-VAL-ELS/001
2025.06. 02-06. 06.
A 7. c és 7. d osztály tanulói (osztályfőnökök: Bognárné Hegymegi Ildikó és Molnárné Szabó Judit) Határtalanul kirándulás keretében 5 felejthetetlen napot töltöttek Erdélyben, ami az idei tanév egyik legemlékezetesebb eseménye volt, számos történelmi és természeti látnivalót fedezhettünk fel, és betekintést nyertünk a helyi mesterségek világába.
Kirándulásunkat alapos előkészítő munka előzte meg. Két órában tartottunk előkészítő tevékenységet, hogy minél több szemszögből megismerjük Erdély történelmét és kultúráját. Az előzetesen kiadott szempontok alapján a diákok adatokat gyűjtöttek Erdély lakosságáról, etnikai és vallási sokszínűségéről, és ezek építészetben való megjelenéséről. Foglalkoztunk Trianon következményeivel, valamint irodalmi és történelmi nagyjaink életével. A földrajzi, néprajzi ismeretek és a sóbányászatról szerzett tudás szintén része volt a felkészülésnek. A tanulók prezentációkkal, könyvekkel, képekkel és ppt-vel mutatták be kutatásaikat. Az előkészítő órákon a Határtalanul! Barangoló digitális tartalomtár is hasznos segítség volt.
- nap
Utunk első állomása a híres Déva vára volt, ahol felelevenítettük a várhoz kapcsolódó balladát. Ezután egy gyönyörű túrát tettünk a festői Tordai-hasadékban, ahol a természet szépsége mindenkit lenyűgözött.
- nap
Második napunk a Sóvidéken telt. Szovátán a sós vizű Medve-tó körül sétáltunk, majd Tordán meglátogattuk a sóbányát, mivel a parajdi bánya már nem volt nyitva. Utunkat Korondra folytattuk, ahol betekintést nyertünk a fazekasság hagyományaiba egy helyi műhelyben. Megismertük a só feldolgozásának folyamatát egy sóvágó műhelyben, sőt láthattuk a sólámpák készítését is. Különleges élmény volt a taplászat megismerése: a taplógomba feldolgozásáról és az abból készült tárgyakról hallhattunk érdekes előadást.
- nap
Reggel találkoztunk a székelykeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola diákjaival. Bemutattuk egymásnak iskoláinkat, településeinket, majd ajándékokkal kedveskedtünk vendéglátóinknak. Ezután Szejkefürdőn Orbán Balázs sírját kerestük fel, és megkóstoltuk a híres szejkei borvizet. A Mini Erdély Parkban apró makettek segítségével ismerkedtünk meg Erdély nevezetes épületeivel. Farkaslakán Tamási Áron sírjánál tisztelegtünk, majd a Trianon-emlékműnél koszorút helyeztünk el. Az estét táncos-zenés mulatság zárta, ahol a Boróka néptáncegyüttes segítségével mi is megmutathattuk tánctudásunkat.
- nap
Székelyvarságon először egy kis vízimalmot és a benne található múzeumot fedeztük fel. Innen egy kellemes, kb. 6 km-es gyalogtúrára indultunk a Csorgókő-vízeséshez és a Jézus kútjához. A túra végén szekérre szálltunk, hogy eljussunk a híres varsági „Parlamenthez”, ahol a zsindelykészítés fortélyait láthattuk. A nap során Szentegyházán friss kürtőskalácsot kaptunk, majd Székelyudvarhelyen sétáltunk, ahol megcsodáltuk többek között a Vasszékely szobrát, a turulmadaras millenniumi emlékművet és a Nemzeti Szoborparkot.
- nap
Utolsó napunkon Fehéregyházán koszorút helyeztünk el az Ispánkútnál, majd Segesvár történelmi központját fedeztük fel. A város középkori hangulata, bástyái és a híres óratorony mindenkit lenyűgözött. Petőfi Sándor szobránál tisztelegtünk, miközben az erdélyi szászok történetével ismerkedtünk meg.
Honismereti vezetőnk végigkísért bennünket az 5 nap során, részletesen elmondta a városokhoz, emlékhelyekhez kapcsolódó tudnivalókat, s közben szavaltunk, énekeltünk.
Élményekkel és tudással feltöltődve indultunk haza.
A gyerekek udvariasan, fegyelmezetten és nyitott szívvel vettek részt a programokon, érdeklődéssel hallgatták a történelmi és kulturális ismertetőket, és egymásra is figyeltek. Az idegen környezetben is felelősségteljesen, egymást segítve viselkedtek, amiért külön dicséret illeti őket.
Sok pozitív visszajelzést kaptunk a vendéglátóinktól, honismereti vezetőnktől, a csíksomlyói templomnál idegenektől is – több alkalommal is kiemelték, milyen kedves, jól nevelt és érdeklődő gyerekekből áll a csapat.
Köszönjük szépen a kísérő pedagógusok: Barbély Erika, Jánosi Tünde, Némethné Tóth Katalin és Szalai Győzőné segítségét.
A kirándulást követően egész napos témanapot szerveztünk a nemzeti összetartozás témájában. Évfolyamonként vetélkedőt rendeztünk a külhoni magyarságról szerzett ismeretek felmérésére. Kiscsoportokban minden osztályt végiglátogattunk, élménybeszámolóval, fényképek vetítésével mutattuk be utazásunkat, a korosztályokhoz igazodva tartottunk ismeretterjesztő órákat a Kárpát-medence magyarságáról. A témanap végére minden diákban tudatosult: egyetlen magyar nemzet van, amely összetartozik, és a múlt üzeneteit őriznünk kell, hogy a jövő nemzedékei is láthassák mindazt a kincset, amit mi megcsodálhattunk.
Ez a kirándulás nemcsak Erdély történelmét és kultúráját hozta közelebb hozzánk, hanem felejthetetlen élményekkel gazdagított bennünket.



















