Pályaorientációs nap 2021

Iskolánkban január 15-én tartottuk a 2020/2021-es tanév egy egész délelőttöt átfogó, az iskola minden osztályát érintő pályaorientációs napját. Diákjaink ezen a napon, tanítás nélküli munkanap keretében szakmák és foglalkozások bemutatásával, velük való ismerkedéssel töltötték a napot a tanulók életkori sajátosságainak megfelelően.

Galériánk elérhető a Facebook-oldalunkon.

Az alsó tagozat beszámolója:

A pályaorientációs napon az alsó tagozatos tanulóknak játékos feladatokon keresztül ismerkedtek szakmákkal, foglalkozásokkal. Az osztályfőnökök és a napközis nevelők irányításával folyt a munka ezen a délelőttön. Megismerkedhetnek különböző mesterségekkel, modern és régi szakmákkal, népi foglalkozásokkal is a gyermekek. A gyerekek körében nagy sikert arattak a mesefilmek, a „Hogyan készült?” videók és a különböző dramatikus játékok. Sok tudással, tapasztalattal lettek gazdagabbak, amelyek reményeink szerint a pályaválasztás idején segítséget nyújtanak majd a döntésben.

A következő feladattípusok és tevékenységek kerültek megvalósításra a nap folyamán:

-csoport munkában kérdések megválaszolása, ami foglalkozásokkal kapcsolatos. Helyes válasz esetén egy puzzle kép kirakása, ami természetesen egy mesterséget mutat be.

-„Amerikából jöttem” játék: pantomim mutogatással kell kitalálni a szakmát az osztálynak.

-videó  „Hogyan készül? Megmutatjuk! című sorozatból: a fornetti készítését megnézzük, majd kóstoló az otthon előre megsütött pogikból

-videó  „Hogyan készül? Megmutatjuk! című sorozatból: a LEGO készítését megnézzük, az otthonról hozott legókkal játék. Ez lehet egyéni, páros, csoport munka. Az elkészült munkadarabokból kiállítást rendezünk, ahol egymás műveit megcsodálhatják.

– Mesterségek, foglalkozások bemutatása- gyerekek maguk keltik életre az általuk választott foglalkozást, beköltöznek, eszközöket, szerszámokat hoznak, előadást tarthatnak.

– Tanulmányi séta a városban- milyen foglalkozásokkal találkoztunk?

– Csapatmunkában foglalkozás térkép készítése, rajzolása kartonra. Az elkészült munkákból kiállítás rendezés.

– Mekk Elek: Az ezermester- mesenézés

– Régi mesterségek felismerése, képek és foglalkozások

–  Különböző szakmák, tevékenységek bemutatása, videók megtekintése:

Hogyan készült?         fornetti+kóstoló  – LEGO játék -+ építés

– Puzzle játék

– Mi leszek, ha nagy leszek? –rajz készítése, plakát a munkákból

– Ki vagyok én? –mesterségek kitalálása

– Fodrászkodás babafejjel

5.a osztály:

A nap elején mindenki elmesélte, hogy mit dolgozik az apukája, anyukája, jártak-e már a munkahelyükön, mit tapasztaltak ott. Utána elmesélték a jövőbeli terveiket, ki mi szeretne lenni, milyen foglalkozás, szakma tetszik neki. A csoportok első feladata az volt, hogy találjanak ki egy különleges foglalkozást, ami még nem létezik, de a jövőben esetleg létezhet, ez lett a csapat neve. Kellett egy saját logót készíteni, majd egy reklámszöveget, melyet elő is kellett adni a csapatoknak. Germanné Erzsi néni osztályfőnök-helyettesünk a Velux történetéről hozott egy animációs kisfilmet, amit megnéztünk. Erzsi néni röviden bemutatta egy prezentáció segítségével a Velux gyárat, majd mindenki kapott egy ajándékcsomagot, melyet ezúton is köszönünk. A csapatverseny során különböző szakmákkal kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk a csapatoknak. Az utolsó feladat megoldásához egy rövid sétát tettünk a környéken. A csapatoknak minél több foglalkozást kellett gyűjteni azokból az épületekből, melyek mellett elhaladtunk. A nap lezárásaként eredményt hirdettünk, értékeltük a versenyt, minden csapat kapott egy kis jutalmat.

5.b osztály: 

Pályaorientációs napon az osztályban megismerkedtünk a tanulók érdeklődési körével, hogy mit terveznek a jövőben csinálni, melyik hivatás áll jelen pillanatban hozzájuk közel. Aki még meg gondolkodott ezen, vagy nem tudta mi az ami érdekli, egy 20 kérdéses önismereti tesztet töltöttünk, majd különböző szakmákról, hivatásokról készült videókat néztünk meg. A foglalkozást beszélgetéssel zártuk.”

  1. c osztály:

A pályaorientációs nap előtt a 30 fős osztályban 10 csoportot alakítottunk ki, majd 10 szakmát kiválasztottak a tanulók. A csoportok megtervezték, majd elkészítették az általuk választott szakmát bemutató ppt-t. A szülőktől sok segítséget kaptak az adott szakma (rendőr, mentős, műszerész, építészmérnök stb.) hiteles bemutatásához. Igényes, alapos bemutatókat készítettek. Érdeklődéssel vettek részt a napi programban. Sok új ismerettel gyarapodtak a beszélgetések, játékok, foglalkozások során. Tartalmas nap volt minden résztvevő számára.

6.a osztály:

A 6. a osztály tanulói a pályaorientációs napot csoportokra osztva vetélkedővel, játékkal indították. Előzetes feladatként mindenki hozott otthonról lezárt borítékban egy foglalkozáshoz köthető apró tárgyat. A csoportok aztán több-kevesebb sikerrel, de vidáman próbálták beazonosítani, majd bemutatni az adott szakmát több szempont alapján, amihez előzetes ismereteiket, tapasztalataikat, sőt kézügyességüket is be kellett vetniük. A feladatok között szerepelt még Tabu, keresztrejtvény és szókereső játék. A program lezárásaként pedig megismerkedhettek a könyvtáros munkájával. Fábián Magdolna, Dusi néni, iskolakönyvtáros mesélt a szakma szépségeiről, és gyakorlati tudnivalókat is megosztott a tanulókkal a könyvtárhasználatról.

  1. b osztály:

Tanulói beszámoló:

A pályaorientációs nap során rengeteg új iskolával és azok tanulmányi lehetőségeivel ismerkedtünk meg. Az iskolák kisfilmjeiből, a színes foglalkozásokból sok kérdésünkre kaptunk választ, ami nagy segítség lesz nekünk, hogy a jövőben a pályaválasztás során jó döntést hozzunk. Nagyon jó élmény volt az eltöltött idő osztályunkkal. A játékos feladatok során a csapataink összemérték erejüket. Volt kvíz, rajzolás, dalírás, most mutasd meg, mesterségem címere a szakmákról. Így már könnyebben tudok dönteni: mi leszek, ha nagy leszek. Reméljük, jövőre is lesz iskolánkban pályaorientációs nap!

6.c osztály:

A 6.c osztály a pályaorientációs napot főként csapatjátékokkal töltötte, amelyek természetesen mind a foglalkozásokról, mesterségekről szóltak. A játékok között találós kérdések, rejtvények, Amerikából jöttem, tabu játék, akasztófa, szókirakó szerepeltek. A vetélkedő mellett kisfilmeket tekintettünk meg különböző foglalkozásokról. Virtuálisan ellátogattunk a Chio győri üzemébe is a „Hogyan készül? Megmutatjuk! ” sorozat segítségével. A film végén pedig minőségellenőrzés céljából ropit és sós snaket kóstoltunk. A gyerekek figyelmesen hallgatták Schiffer Gyula tanár úr továbbtanulásról szóló tájékoztatóját. A délelőtt tartalmasan, remek hangulatban telt el.

7.a osztály:

A 7.a osztály egy régi, természetközeli mesterséggel, a méhészettel ismerkedett meg. A program egy prezentációval kezdődött, miközben a méhészkedés eszközei is bemutatásra kerültek. Ezután a tanulók többféle mézet is kóstolhattak. A pályaorientációs nap egy játékos vetélkedővel, majd filmnézéssel zárult.

  1. b osztály:

2021.január 15-én a tanulók pályaválasztással kapcsolatos információkat szereztek. A délelőtt folyamán előadást hallgattak a pályaválasztási felelőstől. Prezentálták az otthon elkészített munkát, amelynek témája: 5 év múlva. Csoportmunkában keresztrejtvényt, szókeresőt és kvízkérdéseket oldottak meg. Kitöltöttek a „Milyen szakma illik hozzád” tesztet, meghallgatták a ”Tanár” tanácsait a sikeres pályaválasztáshoz.

  1. c osztály

Pályaorientációs napon a 7. c osztály tanulói interaktív módon különféle szakmákat mutattak be. Az előadásokból kiderült, hogy olyan szakmákat választottak, amire tudatosan készülnek. Németh Zsófia már régóta grafikus szeretne lenni, ezért érdekes rajzolási technikával és eszközökkel ismertette meg osztálytársait. A délelőtt folyamán iskolánk pályaválasztási felelőse, Schiffer Gyula tanár úr beszélt a pályaválasztásról és az iskola típusokról. Előadását játékos feladatok követték, Activity a szakmákról, majd beszélgettünk már nem létező régi foglalkozásokról. A délelőtt hasznosan és jó hangulatban telt el.

8.a osztály:

A január 15-én megtartott pályaorientációs napon a 8. A osztály tanulói vetélkedőn mérték össze tájékozottságukat szakmákról, régi mesterségekről. Kompetenciák, készségek és képességek egész sorát gyűjtötték egy-egy szakmához. Ezt egy puzzle készítésével összegeztük. Oláh Zsuzsanna tanárnő mesélt a külföldi munkavégzésről, az életen át tartó tanulásról, a megszerzett alaptudás alkalmazhatóságának lehetőségeiről, az idegen nyelvek fontosságáról saját élettapasztalati példáin keresztül. A jó hangulatú napot egy ezermesterről szóló videó zárta.

8.b osztály:

Ez a nap számunkra nagyon tanulságos volt. A nap folyamán megismerkedtünk különböző szakmák történetével, megnéztük a megyei iskolák bemutatkozó kisfilmjét, bemutattuk az otthonról hozott szerszámokat, és csoportmunkában játékos feladatokat oldottunk meg. Vidám hangulatban telt el ez a délelőtt.

8.c osztály:

A megye legfontosabb középiskoláit bemutató kisfilmek megtekintése után, a tanulók röviden beszámoltak iskolaválasztásuk okáról. Ezt követően csoportmunkában játékos feladatokat oldottak meg, amiben szerepelt „régi mesterségekhez tartozó eszközök kiválasztása”, „pályaválasztási szókereső játék” is. Utána régi mesterségeket bemutató filmeket néztünk meg. A programot „Amerikából jöttem…” játékkal zártuk és értékeltük röviden a délelőtt folyamán végzett tevékenységeket.

9-12. évfolyam:

Végzős gimnazistáink állnak legközelebb a továbbtanuláshoz, ők idén a járványhelyzet miatt online tartalmakon keresztül kaptak hozzáférést pályaválasztási anyagokhoz. Pl. A virtuális Educatio Szakkiállítás anyagaihoz is hozzáfértek. Az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás célja, hogy választ adjon a felsőoktatással kapcsolatos kérdésekre. Az esemény összekapcsolja az egyes szereplőket: a hazai – és külföldi felsőoktatási intézményeket, tankönyvkiadókat, nyelviskolákat, szakképző intézményeket az érdeklődőkkel: a diákokkal, oktatókkal és szülőkkel. Az idei online seregszemlén számos hazai felsőoktatási intézmény hallgatói, oktatói adták át a legfontosabb információkat a képzésről, a szokásokról, kollégiumi elhelyezésről, és akár a tanulmányokat követő jövőképről is.